Total Pageviews

Wednesday, November 9, 2011

Mengenali minyak dan lemak - 2

Jika kita lihat gambar dalam recana sebelum ini, kita akan dapat gambaran yang minyak kelapa berada didalam kumpulan minyak-minyak yang boleh menyebabkan kolesterol tinggi. Ini kerana ramai di antara kita takut atau rasa fobia terhadap lemak/minyak tepu. Pandangan ini juga meletakan minyak kelapa dan sawit tidak setaraf dengan minyak yang diimport seperti minyak zaitun dan minyak dari bunya biji matahari.
Dengan wang yang banyak dan liputan media yang meluas, tuan-tuan minyak negara barat dapat meyakinkan masyarakat di seluruh dunia yang minyak dari negara mereka adalah sihat di makan. Disebaliknya minyak dari buah kelapa yang dah berkurun-kurun lamanya dimakan oleh manusia boleh menyebabkan penyakit serangan jantung. Saya ingin mengingatkan parapembaca bahawa penyakit serangan jantung ini baru ujud di pertengahan abad 1900. Kalaulah minyak kelapa atau satan boleh menyebabkan serangan jatung maka tidaklah diberi nama samaran 'penyakit orang kaya'.
Memang tabiat orang yang berada suka mendewa-dewakan barangan orang putih. Di negara India umpamanya, survey pengunaan barangan makan diangap tidak tepat kerana ramai yang memberi jawapan yang mereka guna barangan berjenama yang diimport tetapi sebenarnya tidak.Di negara kita pun sama je. Kalau dilihat corak membeli minyak masak, mereka yang berada sudah tentu memilih minyak sayuran dari minyak sawit yang mengandungi berlebihan lemak tepu. Pernah juga saya terserempak dengan saorang kenalan yang memberitahu yang ayam goreng di rumahnya digoreng hanya dengan minyak kacang soya. Pernahkah terlintas dalam fikiran anda apa jadi dengan racun serangga yang digunakan pada bijirin-bijirin soya, jagung dan juga bunga matahari ini. Adakah sesiapa yang pernah lihat racun perosak digunakan pada buah kelapa? BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

No comments:

Post a Comment