Total Pageviews

Monday, November 7, 2011

Mengenali minyak dan lemak. (chemistry of fat) 1

Tak kira lemak atau minyak dari tumbuhan atau binatang ianya boleh disatu dengan istilah triglyceride. (terai-geli-se-ra-id). Kalau kita kenali minyak/lemak dari sudut ini, kita akan dapat memahami minyak/lemak dengan lebih terang. Sama juga seperti dapat membeza-bezakan kanak-kanak yang kembar.

Triglycerides adalah gabungan tiga kumpulan asid lemak yang selalu kita dengar atau baca tertulis pada pak-pak bungkusan makanan.

Asid-asid ini adalah berlainan samasekali dengan asid yang membekukan susu getah atau asid yang boleh membakar kulit kita. Ianya dipanggil asid sebab stuktur kimia menyerupai asid. Jadi lupakan saja asid-asid yang lain bila kita berbincang pasal asid lemak. Ini serupa juga bila kita bercakap pasal Air Itam di Pulau Pinang jangan pula campur dengan pasal Ayer Hitam di Johor.

3 kumpulan asid lemak yang disebutkan ialah acid lemak tepu (saturated fat), asid lemak monotaktepu (mono-unsaturated fat) dan asid lemak politaktepu (poly-unsaturated fat). 3 kumpulan asid lemak ini bukan dicipta oleh manusia tetapi memang sedia ada semulajadi iaitu anugerah Allah kepada manusia.

Sekarang banyak istilah-istilah yang ditokok tambah oleh para cerdik pandai untuk mengelirukan penguna penguna; umpama nama-nama seperti Omega-3 yang sebenarnya ialah asid lemak politaktepu dari minyak ikan, Omega-9 yang juga sebenarnya asid lemak monotaktepu yang terkandung dalam minyak zaitun dan Omega-6 iaitu asid lemak politaktepu yang terkandung dalam minyak sayuran (minyak kacang soya, minyak jagung dan kebelakangan ini minyak dari bijirin bunga matahari)

Saya berpendapat nama saitifik ini tidak perlu diheboh-hebohkan oleh pakar-pakar barat dan juga sangsi dengan kegunaannya kerana saya rasa 'ade udang sebalik batu'.

Helah pertama adalah untuk memasarkan minyak-minyak baru yang mereka cipta untuk diterima oleh penguna. Umpamanya minyak masak Canola yang mereka cipta menerusi GMO bijirin yang menyerupai minyak zaitun; jadi jika minyak zaitun mengangungi asas acid lemak Omega-9, minyak Canola akan diterima dengan senang.

Juga dengan telur ayam Omegs-3, (betul ke telur ayam ade minyak ikan?). Makanan ayam telur murah saja, dedak campur sikit dengan bijirin, takan nak beri ayam makan ikan kod dari laut utara.....kot. Jadi mana datangnya Omega-3 dalam telur ayam? Jawapannya; Dedak yang dicampur dengan bijirin yang kandungan minyak sekumpulan dengan minyak ikan. Saya rasa telur ayam kampung berkhasiat Omega-3 original, sebab ayam kampung bebas makan sisa ikan yang dibuang belakang rumah.

Sekarang ada khabar minyak sayuran tidak lagi popular sebab ada kaitan dengan penyakit jantung. Kebelakangan ini keluar pulak Omega-6, minyak yang mesti ada dalam tubuh manusia (essential oil) yang asalnya adalah minyak sayuran (minyak kacang soya, jagung, sunflower seed).

Jadi berdasarkan keterangan saya yang diatas, manusia tak perlu kita makan minyak/lemak yang berasal dari rantau nusantara atau negara-negara tropika yang telah dimakan dengan selamatnya dan dipecayai ribuan tahun oleh manusia dirantau ini. Ini adalah helah barat yang kedua, iaitu melenyapkan keunggulan minyak kita dengan alasan minyak tepu dari kelapa dan sawit boleh membunuh.

Mana logiknya alasan mereka, minyak yang diguna sejak adanya manusia di bumi nusantara hingga menjadi darah daging penghuni tua yang jarang sekali diserang penyakit jatung; banding dengan minyak sayuran yang baru saja digunakan oleh manusia selama 60 tahun, tapi sudah menyebabkan kes-kes serangan jantung begitu banyak sekali dikalangan yang mereka yang berumur diantara 40an dan 50an; lingkunan umur ini akan terus menurun jika manusia berterusan mempercayai helah kapitalis minyak makan barat.

Gambar rajah berikutnya memberi penerangan secara grafic.

BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

No comments:

Post a Comment